Ibero-American Journal of Academic Production and Educational Management https://www.pag.org.mx/index.php/PAG <p>The Ibero-American Journal of Academic Production and Educational Management is a multidisciplinary academic journal, publishes original articles for dissemination, dissemination and scientific essays. In addition, the journal aims to be a platform for the dissemination of relevant editorial news. Articles will have to be written for an audience broad, beyond the academic field, with preparation equivalent to or higher than that of the baccalaureate</p> <p>The natural public of PAG is, due to its multidisciplinary and outreach vocation, the university community -and the general public- that is interested in the effects and influence of research and educational development in the Ibero-American space on people, organizations and society in general.</p> <p>PAG is a biannual magazine. However, the contents of each issue are not necessarily published all at once, but may appear periodically over six months, until the issue is closed. This system makes it possible to significantly speed up the publication time of the magazine's contents, without the need to wait for the entire issue to be edited.</p> es-ES <p>Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.</p><p>Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:</p><p>Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.</p><p>Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.</p><p>Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.</p> pag@cenid.org.mx (Francisco Santillán Campos) pag@cenid.org.mx (Gustavo Toledo Andrade) Tue, 01 Jul 2025 17:17:43 +0000 OJS 3.1.2.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Between two worlds: Challenges of transitioning from heritage languages to Spanish and its impact on educational practices in the highlands of Chiapas https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/939 <p>Learning a second language is a complex process that involves a series of challenges, especially when transitioning from an indigenous language to Spanish. There are numerous factors that limit educational processes and diminish the knowledge acquired by students in indigenous communities. Low learning outcomes are often attributed to a lack of intellectual capacity; however, in the majority of cases, these challenges stem from a limited comprehension of instructions, either due to language barriers or insufficient prior knowledge aligned with the academic expectations of the preceding grade level.</p> <p>This paper examines some of the main barriers and hurdles that students face when learning Spanish as a second language alongside formal education. It draws on prior research and includes a year-long collection of experiences from students and teachers in the <em>tsotsil</em> community of Lázaro Cárdenas, Chilil, Huixtán, Chiapas.</p> María Emelina Santiago García Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/939 Sat, 02 Aug 2025 00:00:00 +0000