Law Teaching to Students with Differentiated Identities of the Universidad Autónoma de Chiapas
Abstract
This text presents a concrete experience on the teaching of Mexican positive law in intercultural contexts. In Mexico, education at all levels is taught in Spanish, a distinctive feature of a unilinear and hegemonic development model that excludes diversity and pluralism in all its forms. The current challenge is to give concreteness and effectiveness to the right to communicate in any of the indigenous languages spoken in the Mexican territory and to exercise indigenous regulatory systems. For this, it is essential to know the Mexican legal framework that since 2011 recognizes the block of constitutionality of human rights. This purpose is what is marked in the teaching of positive law and indigenous law to students of the School of Management and Indigenous Self-development of the Autonomous University of Chiapas, since as future generations of managers they must accompany, promote and follow up processes organizational, relationship with the Mexican State and demand for rights, taking into account both the eminently state law and the law of indigenous communities and peoples, the tensions between the two, their concordances and the dialogical horizons that enable effective compliance of the right to language and culturally appropriate education.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.