An Experience of Mobile Learning as a Support for the Study of Programming
Abstract
This paper shows the development and evaluation of an app oriented to support the learning of object-oriented programming principles. For the development of this study, a two-phase methodology was used: on the one hand, the development of the software and on the other hand, the evaluation of the students' perception of learning. In the app development phase, the activities were separated into two dimensions: the didactic dimension and the technological dimension. Mobile learning (m-learning) was used as a communicative-interactive medium to promote students' interest and motivation in the instructional design; regarding the technological dimension, a cascade development paradigm with overlapping phases was chosen. In the application evaluation stage, a closed-ended questionnaire was used to determine the students' perception of the app's functionality and usefulness. The results obtained from the evaluation showed that the didactic management of the app was appropriate and allowed promoting the interest of the students to learn the basics of programming. They also show a good acceptance of the students towards the developed application and underline the need for new and better applications.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.