Diagnosis of Entrepreneurial Attitudes in Students of Business Management Engineering
Abstract
The main objective of this work was to carry out a diagnosis of entrepreneurial attitudes in sixth semester students of Business Management Engineering at the Instituto Tecnológico Superior de Centla. This was done by means of a questionnaire to identify the factors that influence the entrepreneurial profile: the "Self-diagnosis of entrepreneurial attitudes" test, designed by the General Directorate of Industry and SMEs of the Ministry of Industry, Commerce and Tourism of Spain. The research had a quantitative approach, a descriptive scope and a non-experimental cross-sectional design. The results showed that the most outstanding entrepreneurial attitudes in both the schooled and mixed modalities are the following: autonomy and personal commitment, initiative and organization, market orientation and innovation. On the other hand, the attitudes that need to be reinforced are dedication to the business and trust in luck, planning and quality, propensity to risk, attitude to change and external recognition, and creativity. In conclusion, the surveyed population has the potential for entrepreneurship. This potential opens the door for students to obtain or develop even more attitudes for entrepreneurship. In addition to the commitment to put their ideas into practice, they have the ability to refine them during the process.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.