Procrastination Tendency of Higher-Level Students
Abstract
This article is about academic procrastination, understood as the postponement of tasks, project development, among others, by students, which causes problems in their school career ranging from low grades, dropping out of school, to health problems caused by anguish and stress. The objective of the study was to identify the tendency towards procrastination presented by university students from a public institution located in Mexico City, Mexico. For this purpose, a questionnaire was administered to a random sample of 373 students. The questionnaire consisted of 21 items, grouped into six dimensions of the variable Procrastination. Correlations between the indicators were established using Pearson's correlation coefficient. The reliability of the questionnaire was measured using Cronbach's alpha (95 % confidence). The results showed that the sample of students analyzed presented a medium level with a high tendency of procrastination, which was confirmed by the value of the calculated index, which was 67 %. In addition, risk factors presented by the students were identified, such as the tendency to fail mathematics subjects and academic lag. A web application was developed through which students can self-evaluate their level of procrastination and review suggestions on study habits and time organization.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.